Genieten van kleine en grote dingen - Reisverslag uit Anchal, India van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu Genieten van kleine en grote dingen - Reisverslag uit Anchal, India van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu

Genieten van kleine en grote dingen

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

10 Februari 2015 | India, Anchal

Dit weekend hebben Matthijs en ik volop genoten. De eerste dag als echte toeristen en de tweede dag als lokale bevolking. Iedereen noemde de backwaters/binnenwateren van Kollam een must-see. Een tripje hier naar toe was dit weekend gepland. We werden overgehaald door een gladde zakenman om een priveboot te huren, inclusief kapitein en kok. Dit was een geweldige ervaring. We vaarden tussen de palmbomen over het brakke water en zagen allerlei dingen die we alleen maar kenden van National Geographic. De felblauwe kolibrie, de hoeveelheid kwallen en de vliegvissen vond ik erg bijzonder. De vissen gaan met een rotgang over het water waardoor het lijkt of ze vliegen. We werden op de boot verwend met heerlijk eten met veel vers fruit en vis. Met zonsondergang nog gezwommen en ’ s avonds was er vuurwerk in verband met een religeus feest. Toen heerlijk wiegend in slaap gevallen op de schommelde boot.
Zondag hadden we om negen uur afgesproken met een leerling uit mijn klas. Ik had geen idee wat ik er van kon verwachten, maar we werden hartelijk ontvangen door haar ouders. We zijn naar haar kerk geweest, waarbij de voorouders heel mooi werden geeerd door bloemen en kaarsjes. Daarna zijn we naar een palmolie plantage gegaan. Bij sommige palmen groeien er vruchten aan de onderkant van de stam, deze kunnen geperst worden voor de olie. Hier zagen we aapjes in de bomen en hebben we lekker aangerommeld in het water. De rest van de dag kwam de halve familie langs om ons te zien en werd er om de zoveel tijd weer een nieuw hapje aangeboden. Ik vind het zo bijzonder dat elke familie eigen scharrelkipjes heeft en dat alle tropische vruchten in de tuin groeien. We hebben ons buikje rondgegeten aan passievrucht, ananas, tamarinde (zure vruchtjes tegen hoge bloeddruk) en papaya.
De weken op school vliegen voorbij, we zijn nu bezig met onze zevende week lesgeven. Het schoolsysteem hebben we nu in de gaten, maar sommige dingen verbazen me nog steeds. De nadruk ligt zo op leren en stampen. De leerlingen leren nauwelijks zelf te denken. Ik vind het schrijnend om te zien dat een jongentje die achterloopt in zijn ontwikkeling aan zijn lot wordt overgelaten. De leerlingen van groep één en twee mogen maar één in de week buitenspelen. De rest van de tijd zitten ze letters over te schrijven in drie verschillende talen. Ik ben van mening dat je leerlingen moet leren ervaren op deze leeftijd in plaats van schrijven. Gelukkig zijn er ook leuke dingen die ik kan doen. Al de groepen zes die ik lesgeef heb ik een liedje geleerd (I like the flowers), dit liedje hoor ik nu veel op het schoolplein. Andere klassen vragen mij nu ook om dat liedje aan te leren. Matthijs heeft de leerlingen een aantal kleuterspelletjes aangeleerd zoals Annemaria Koekkoek. Dit is ook een groot succes. Soms is het jammer dat je niet alles kan veranderen en dat we maar een druppel op een gloeiende plaat zijn. Maar van die kleine druppel moet je genieten.

  • 10 Februari 2015 - 12:44

    Saskia:

    Geweldige ervaring rijker dus! Ik zag ook de foto's op FB, wauwww, zo mooi en groen ook daar.
    Vergeet niet dat leren door stampen hier nog maar kort in de ban is gedaan. Ik heb ook nog in de klas tafels zitten opdreunen klassikaal hoor.
    Jullie komen strak rijk in indrukken en ervaringen terug! Groetjes Saskia
    p.s. leuk dat je toch door zingen nog wat met muziek kunt doen daar!

  • 10 Februari 2015 - 18:14

    Christien:

    Weer een prachtig verhaal, en jullie spelletjes en liedjes worden door de kinderen wel onthouden en doorgegeven. Dat weet ik zeker. De omgeving van het meer is wel echt genieten zeg!
    Kus mama

  • 10 Februari 2015 - 19:58

    Henrique:

    leuk Om Julie verhalen te lezen! Je Kunt merken dat Julie het leuk hebben.
    Veel plezier en succes!

  • 16 Februari 2015 - 09:47

    Jikke:

    Wauw Rianne en Mathijs! Super leuke en mooie verhalen! Wat een belevenis daar! Gaaf! Ik denk dat jullie als kleine druppel echt wel iets uitstralen en meegeven! Wel bijzonder hè dat het onderwijs zo anders is. En dat uithuwelijken ook.... gek lijkt me dat! Lekker genieten daar! Succes op de school! Liefs Jikke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne en Matthijs

Hoi allemaal, Via dit blog gaan wij (maar waarschijnlijk vooral ik, omdat ik het schrijven leuk vind) onze avonturen van India bijhouden voor alle mensen die het interessant vinden om te te lezen. We hebben er inmiddels al heel veel zin in!

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 17751

Voorgaande reizen:

15 December 2014 - 01 Augustus 2015

Mongu

15 December 2014 - 31 Juli 2015

India!

Landen bezocht: