Reizen gaat niet om de bestemming, maar om de reis - Reisverslag uit Anchal, India van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu Reizen gaat niet om de bestemming, maar om de reis - Reisverslag uit Anchal, India van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu

Reizen gaat niet om de bestemming, maar om de reis

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

07 Januari 2015 | India, Anchal

We zijn aangekomen in India, waar we maanden naar hadden toe geleefd is eindelijk waarheid geworden. Na een lange reis via Dubui, waar we 13 uur op een veel te hard bankje hadden gecrashed waren we in Mumbai. Hier namen we een taxi die eigenlijk tien keer goedkoper was, meteen een les voor de komende maanden. We moeten nog erg leren om af te dingen. In Mumbai hebben we drie dagen eigenlijk heel weinig gedaan, maar vol indrukken in het hostel teruggekomen. Het is zo’n andere wereld, zoveel drukte van fietsers, busjes, rishka’s, vrachtwagens, voetgangers en koeien. En iedereen toetert superhard door elkaar, ik ben daar erg gevoelig voor en had soms echt een momentje nodig om rustig in mijn hoofd te worden. Met de trein gaan is ook een belevenis, de trein is overvol en mensen springen aan boord terwijl de trein nog rijdt. Dit hebben wij natuurlijk ook geprobeerd, wat veel verrassende blikken oplevert van Indiase mensen. Daar had ik in Mumbai sowieso veel last van, iedereen kijkt mij zo lang aan! Zonder overdrijven, mannen blijven gerust twintig seconden zonder te knipperen mij aankijken. Bij Matthijs is dit een stuk minder. Verdere hoogtepunten waren; Matthijs kreeg een zwart spulletje wat een beetje op drop leek zodat hij sterk blijft, heerlijk en goedkoop eten op de straat zonder te weten wat je bestelt en zonder diarree te krijgen. Verder hebben we een sloppenwijk-tour gedaan door Dharavi. Eerst voelde ik me een beetje ongemakkelijk, ik dacht je zou kijken hoe zielig de mensen daar wel niet zijn. Dat viel reuze mee, de mensen die daar leven zijn niet zielig. Dit zijn de mensen met een baan, want er wordt daar van alles gefabriceerd zoals; aluminium fabriekjes, recycling en leerlooierijen. De armste mensen zie je bedelend op de straat zitten. Het was heel interessant om daar rond te lopen. De woon en werkvoorzieningen zijn natuurlijk niet goed maar de mensen kunnen rondkomen.
Volgende week begint de school waar we gaan werken in Kerala, daarom zijn we al wat zuidelijker gereisd. We zijn met een nachtbus naar Goa gegaan. Dit bestond uit 13 uur in een hobbelende bus liggen op plakkerige plastic bedjes op Indiase grootte, met andere woorden net te klein om te liggen of om rechtop te zitten. Nu zijn we in een totaal andere wereld dan Mumbai. Het hostel in Mumbai lag in een wijk waar geen toerist te zien was, dat is hier totaal anders. Het voelt een beetje zoals Zandvoort aan Zee op een zomerse dag. heel veel toeristen, veel eettentjes en schreeuwige verkopers. Dit is aan mij niet zo besteed, ondanks dat de natuur prachtig is. Vandaag hebben we gefietst door de drukke weggetjes langs de palmbomen en het water. Matthijs heeft nog met wat straatschoffies zijn trucjes gedaan, natuurlijk wilden zij geld maar een stukje ananas vonden we beter. Op een gegeven moment kwam er ook een oorschoonmaker langs, die begon te poeren in Matthijs zijn oor (ik durfde niet) en haalde er grote stukken oorsmeer en steentjes uit. Volgens mij werden we bedot, want zo veel oorsmeer heb ik nog nooit gezien!
Hier blijven we nog een aantal dagen van de zon genieten in plaats van de Nederlandse kou.

(Dit is een weblog van anderhalve week geleden, door problemen op deze site kon het niet eerder geupload worden. Ik probeer zo snel mogelijk een weblog te schrijven over de belevenissen op de school.)

  • 07 Januari 2015 - 13:38

    Ellen Klink:

    Hoi Rianne

    Al een heel avontuur lees ik zo!!
    Gaaf hoor!! Heel veel succes op
    jullie school en geniet vooral!

    Groetjes Ellen

  • 07 Januari 2015 - 15:12

    Robert-Jan:

    Spannend! Kerala schijnt hele mooie kustgebieden te hebben, dus als jullie een keertje vrij hebben ;)

  • 07 Januari 2015 - 20:40

    Nellen:

    Hoi lievelingen, leuk om jullie ervaringen te lezen. Benieuwd ook naar jullie schoolervaringen uiteraard. Veel plezier, wanneer kunnen jullie weer facetimen? Dikke kus voor jullie.

  • 07 Januari 2015 - 21:47

    Jantine Paans:

    Hoi, leuk om te lezen.het lijkt mij inderdaad heel indrukwekkend zoals je schrijft. Geniet er van!

  • 07 Januari 2015 - 23:52

    Anly Van Oostendorp:

    Lieve Rianne en Matthijs,
    Wat een avontuur! Ik ben heel benieuwd naar al jullie ervaringen en wens jullie waanzinnig veel succes. Wees voorzichtig, kom over een aantal maanden (hoeveel ook alweer?) weer heelhuids terug. Ik lees graag met jullie mee, liefs van Anly

  • 08 Januari 2015 - 11:56

    Gerrie Peters:

    Wat een geweldig verhaal, en nu al zoveel indrukken.... ik ga jullie volgen met jullie verhalen.
    Heel veel genieten... liefs Gerrie

  • 08 Januari 2015 - 15:05

    Saskia:

    Hoi Rianne, wat een avontuur weer.
    Pas je wel op met die starende mannen???? Ze zijn allemaal alleen maar nieuwsgierig zal ik maar zeggen......
    Maar gelukkig ben je al e.e.a. gewend uit Afrika ook he?

    Leuk om zo weer met jullie mee te kunnen kijken in een heel andere wereld.

    Groetjes Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne en Matthijs

Hoi allemaal, Via dit blog gaan wij (maar waarschijnlijk vooral ik, omdat ik het schrijven leuk vind) onze avonturen van India bijhouden voor alle mensen die het interessant vinden om te te lezen. We hebben er inmiddels al heel veel zin in!

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 17794

Voorgaande reizen:

15 December 2014 - 01 Augustus 2015

Mongu

15 December 2014 - 31 Juli 2015

India!

Landen bezocht: