Maak vreemde gewoon en het gewone bijzonder - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu Maak vreemde gewoon en het gewone bijzonder - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu

Maak vreemde gewoon en het gewone bijzonder

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

27 Maart 2011 | Zambia, Lusaka

Het dagelijkse leven is al weer normaal geworden in Zambia, maar ik verbaas mij elke dag weer om bijzondere dingen. Gisteren werd ik met mijn duffe kop na een kort nachtje wakker en stond er opeens een vrouw voor onze deur. Ze was de vice-president van de campus en wilde dat wij inspecteurs werden voor de jongenssectie. Elke zaterdagochtend komt de inspectie met een stalen gezicht je kamer bekijken op spinnenwebben, raamkozijnen en algemene verzorging. Wij moesten met onze ongewassen gezichten kijken of de jongens wel schoon genoeg waren. Het was best een beetje gênant om met je vingers over andermans kasten te gaan om stof te controleren. De meeste waren schoon, maar er de geuren vanuit de wc’s waren niet om naar huis te schrijven.

Verder is het ook heel gewoon om van alles in een minibusje voor negen personen te vervoeren. Zoals een ijskast (zie foto), koffers, matrassen, tomaten, dozen met eieren en kippen. Dit was voor mij wel een schrikmoment. Een kind heeft een flinke kip vast bij z’n nek, propt het in een plastic tasje en schuift die tegen mij voeten aan. Mijn gezicht sprak denk ik boekdelen, want alle mensen moesten lachen en riepen Makuwa (kijk die blanke nou!). Gelukkig kan je geen rabiës krijgen van kippenbeten.

Kippen in de klas zijn ook heel normaal. In Nederland worden we al gek als er een bromvlieg onze les verpest, maar kippen is toch wel iets heel anders. Ik was rustig bezig om over eiwitten uit te leggen, toen er plots vier kippen mijn klas kakelend in kwamen rennen. Ik wist even niet wat te doen en de kinderen moesten lachen om mijn verbazing. Met wat ferme stappen stormden ze gelukkig weer uit het lokaal en kon ik mijn les weer verder oppakken.

Verder is er niet iets heel speciaals gebeurd; lesgeven waarin de kinderen steeds meer aan mij gewend worden en waar mijn mentor soms gewoon “even” weggaat. Rare jongens van je afslaan door gewoon je telefoon niet op te nemen of heel erg druk bezig zijn terwijl je gewoon een aflevering Flikken Maastricht kijkt. En op een zwoele vrijdagavond lekkere appelcider drinken en Afrikaans dansen. Een mooie zin wat mijn verblijf hier kenmerkt; maak vreemde gewoon en het gewone bijzonder.

  • 27 Maart 2011 - 14:03

    Ambra:

    He Rian, Waar kunnen wij je foto's zien dan? Heb je daar een andere website voor ofzo? Op waarbenjij.nu staan steeds dezelfde 5.
    Liefs Ambra

  • 27 Maart 2011 - 17:55

    Gerrie En Arash:

    Hoi Rianne ! leuk dat ik je vanmiddag ff op skype heb gezien,en heb je weer "veilig"terug gelopen,zonder al die boy,s die "hey baby"riepen.... leuke verhalen ook weer. GENIET verder meid...tot de volgende keer xx Gerrie

  • 28 Maart 2011 - 07:54

    Karen Janssen:

    Nog steeds beleef je allerlei nieuwe dingen. Wanneer zou het saai worden? Gelukkig beleven wij ook van alles, zoals het begin van de lente met mooi weer, het verzetten van de klok, de opwindende repetities voor 4 mei met koralen!
    Adios!
    Karen

  • 28 Maart 2011 - 15:55

    Saskia:

    Hoi Rianne, wel toepasselijk, een uitleg over eiwitten en dan die kippen, die kwamen vast een eitje leggen om je de kans te geven je les aanschouwelijk te maken! :D

    Leuk om te lezen weer, het blijft nog steeds spannend en bijzonder!

    Hier is alles als vanouds (beetje saai he? ;))
    Groetjes hoor.

  • 31 Maart 2011 - 14:23

    Suzanne:

    He!
    Wat is het heerlijk om jouw verhalen te lezen! Ik ben erg benieuwd naar jouw afrikaans dansen!! =)
    Ik kan niet wachten om alle verhalen in reallife te horen!
    Geniet ervan! (maar zo te lezen doe je dat al!!)

    Kus Suzanne

    p.s. die link van picasa doet het niet...

  • 31 Maart 2011 - 17:01

    Bauke:

    Hallo Rianne,
    Fijn te lezen dat alles goed gaat in het verre Zambia. Cisca en ik volgen je werk en avonturen met belangstelling. A.s. zaterdag verwachten ze in Nederland ook Afrikaanse temperaturen, jammer dat we geen kip met vliegen of krokodil op de barbeque hebben.
    Groeten en veel plezier en succes.
    Oom en tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Mongu

...

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2011

De laatste loodjes

10 Mei 2011

Geluk en ongeluk

01 Mei 2011

Alice in Wonderland

22 April 2011

De rook dat dondert

20 April 2011

Op naar het zuiden!
Rianne en Matthijs

Hoi allemaal, Via dit blog gaan wij (maar waarschijnlijk vooral ik, omdat ik het schrijven leuk vind) onze avonturen van India bijhouden voor alle mensen die het interessant vinden om te te lezen. We hebben er inmiddels al heel veel zin in!

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 17802

Voorgaande reizen:

15 December 2014 - 01 Augustus 2015

Mongu

15 December 2014 - 31 Juli 2015

India!

Landen bezocht: