Hakuna Makuha - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu Hakuna Makuha - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Rianne en Matthijs - WaarBenJij.nu

Hakuna Makuha

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

26 Februari 2011 | Zambia, Lusaka


Landgenoten, ex-landgenoten, hierbij wil ik jullie aanspreken op de uitermate betrokkenheid die jullie tonen op mijn afwezigheid in Nederland. Dit pleziert mij enorm. Even zonder grappen en grollen, ik vind dat echt heel leuk. Het is wel een vreemd dat het leven in Nederland gewoon doorgaat zonder mij. Mama blijft zeuren op mijn zusjes, John blijft afslaan bij bepaalde stukken en opa blijft dode kippen over de muur gooien. Gisteren heb ik echt genoten van het verre Afrika. Eerst hadden we stage, doordat mijn eerste stage niet echt een succeservaring was, had ik er niet zo heel veel zin in. Toen ik in mijn degelijke kleding (ik zie er echt uit als een moeke met mijn Zambiaanse rokken euro voor 1 euro) het kindergegil hoorde kreeg ik al weer kriebels in mijn buik. Ik hoef toch niet weer les te geven! Maar gelukkig was het helemaal op mijn Afrikaans. Ik mocht lekker kijken hoe de kinderen een tekst van twee borden over luchtvervuiling overschreven. Heel leerzaam… Ik moet een planning maken voor vijf weken en van elke les een voorbereiding maken. Ik heb nu op een groot vel een tekening van de spijsvertering gemaakt voor de les van volgende week. Ik ben benieuwd.

Verder ben ik vandaag onder gekwijld en dood geknuffeld door de kinderen op Chesirehome. Er zijn daar zulke schatjes, ze vinden het reuze interessant om een blank iemand te zien. Al wij door de “stad” lopen horen we ook telkens Makuha, wat blank betekent. Dit is van de weinige woorden die ik tot nog toe in het Silozi weet. De kinderen proberen mij heel veel woordjes te leren, maar dat is er nog niet allemaal ingeslepen. Ik ben vanmiddag tot de geweldige ontdekking gekomen dat Hakuna Matata (van de Lion King) een Slozi woord is, je kan het hier gewoon gebruiken. Ik vind het geweldig!

Ik heb, zoals ik wel vaker doe, het lekkerste tot het laatst bewaard, want gisterenavond gebeurde er iets wat ik zo ontzettend mooi vond en er drie uur lang door gebiologeerd was. De mooiste onweer in mijn leven gezien. Via drie kanten kwamen er onweerswolken aan die de lucht verkleurden alsof het midden op de dag was in plaats van 21.00. Het was soms zo licht dat je de bloemen aan de bomen kon zien. We hebben twee uur ooh en aah geroepen en de lokale bevolking verklaarden ons voor gek. (Doen ze trouwens wel vaker, wie gaat nu expres in de brandende zon zitten?) Het vreemde was dat je aan het begin geen gerommel hoorde, alleen maar lichtflitsen en witte wolken. Nu ik het vertel klinkt het veel minder mooi, maar het was een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. De grote grap van de avond was dat wij helemaal hyper de pieper waren door het moois dat we een beetje jolig gingen doen waardoor onze buurtjes natuurlijk de grootste pret hadden door die rare Hollanders. Opeens sprongen de stoppen door, gebeurd hier 10x op een dag, en wij gillen naar ons huis. Renee botste tegen een paal op, Karin was haar oriëntatie kwijt doordat ze op dat moment een handstand deed en niet meer wist wat boven en onder was en ik niet meer kon ademen door het lachen. Jullie snappen het wel, we genieten van alle rare, hilarische dingen.

  • 26 Februari 2011 - 14:54

    Peter Van Zijp:

    volgens mij doe je per dag ervaringen van een week op. Erg leuk om te lezen en nog leuker om mee te maken denk ik. Daar merk je dat alles hier zijn beloop heeft als je terug bent denk jij aan hoe het allemaal gaat waar je nu bent. grt uit Almere

  • 26 Februari 2011 - 15:23

    Saskia:

    Natuurverschijnselen zijn overweldigend soms he?
    Ik vind het zo leuk om je verslagen te lezen, net of we een beetje over je schouder mee kunnen kijken. :)
    En als je zo door oefent spreek je straks ook een aardig woordje Slozi!
    Wat zul je bruin zijn als je terugkomt, pas je wel op dat je niet verbrand???
    Groetjes Saskia

  • 26 Februari 2011 - 15:24

    Jasmin:

    Lachend las ik je stuk. Je schrijft leuk! Geniet van de resterende 100 dagen ;-)) Met die lessen komt het wel goed.

  • 26 Februari 2011 - 15:24

    Nicole (Hubertus):

    Mooie verhalen, heerlijk dat jullie zo genieten!! Hier is het regen en een en a druilerigheid. Dus mis het maar niet....

  • 26 Februari 2011 - 20:44

    Mariëtte :

    ja rianne, via Jasmin komen je berichtjes op mijn computer en ik volg jouw belevenissen met grote interesse ! leuk hoor. mariëtte

  • 27 Februari 2011 - 09:40

    Lisa:

    Haha,, ik zat hier echt lachend je verhaaltje te lezen, ik zie het al helemaal voor me! En jou gekke lach alsof je elk moment kan stikken. Hier is alles ook goed, we zijn nu weer thuis, en we gaan zo wel even wat geld op skype zetten.
    Heb je ook foto's gemaakt van het onweer? Of een filmpje? Ben wel heel benieuwd!
    En opa die dode kippen over de muur gooit. Leuk geschreven.
    Ik wens je nog heeeeel veel plezier verder.
    Hakuna Matata! Heb geen zorgen.. zorg maar dat je geniet....

    xxxLisa

  • 27 Februari 2011 - 11:41

    Nina:

    Hey Rianne, heb net je verhalen even bijgelezen, net terug van wintersport en geen gelegenheid dus. Het leest lekker weg, zeker net als jouw dagen je daar vergaan. Houd je ook een gewoon dagboek bij? En maak/plaats veel foto's! Hoop dat je veel bijleert op stage ;-)
    xx

  • 27 Februari 2011 - 18:33

    Henk Boelaars:

    Hoi Rianne,
    Ik heb niet al je berichten kunnen lezen omdat ik geen goede internetverbinding heb. wij gaan tweede helft van deze week weer naar huis, dus volgende week kan ik je verslag beter volgen.
    Veel succes en tot kijk,

    Henk

  • 27 Februari 2011 - 19:00

    Hallo Rianne:

    ik lees steeds met plezier je reisverslag. Wat betekent Makuna Matata precies?
    gr...uit (het gewone)Almere

  • 27 Februari 2011 - 19:00

    Sjoerdje En Peter:

    Hoi Rianne , Wat leuk om je dagboek te lezen . Wat een andere wereld zeg! Geniet ervan en wees vooral erg nieuwsgierig ! Liefs , Sjoerdje en Peter

  • 27 Februari 2011 - 19:02

    Sylvia (Huub):

    ik geniet mee!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Mongu

...

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2011

De laatste loodjes

10 Mei 2011

Geluk en ongeluk

01 Mei 2011

Alice in Wonderland

22 April 2011

De rook dat dondert

20 April 2011

Op naar het zuiden!
Rianne en Matthijs

Hoi allemaal, Via dit blog gaan wij (maar waarschijnlijk vooral ik, omdat ik het schrijven leuk vind) onze avonturen van India bijhouden voor alle mensen die het interessant vinden om te te lezen. We hebben er inmiddels al heel veel zin in!

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 17799

Voorgaande reizen:

15 December 2014 - 01 Augustus 2015

Mongu

15 December 2014 - 31 Juli 2015

India!

Landen bezocht: